מחרת יום הכיפורים

תוכן עניינים

יש כזה מושג ‘ממחרת יום הכיפורים’ ‘ויהי ממחרת’ – ממחרת יום הכיפורים (מכילתא וברש”י שם). ובו ביום ‘ויקהל משה’ – למחרת יום הכיפורים (רש”י שם). זה היה מעשה משה רבינו.
ומה עשו רבותינו ביום זה? אתי משלח (פירש”י, למחרת יום הכיפורים) מצאו בשוק לכהן גדול אומר לו “אישי כהן גדול עשינו שליחותך”. מצאו בביתו אומר לו “מחיה חיים עשינו שליחותו” (יומא עא).
ביום מחר כולם כבר יוצאים לשוק, הכהן גדול עם ה’איש עתי’ שהביא את השעיר למדבר, והם מברכים זה את זה לשלום כפי הנימוס המתאים. בשוק ‘אישי כהן גדול’, ובבית אפשר להגיד את האמת, לא כזה אישי כהן גדול, מחיה חיים מנהיג פה את העסק. זה היה מעשה כהן גדול בזמן המקדש.
מכך אנחנו לומדים כיצד לברך ולהתברך ומהו השוק. ממשיכה הגמרא. “אמר רבה כי מיפטרי רבנן מהדדי בפומבדיתא אמרי הכי מחיה חיים יתן לך חיים ארוכים וטובים ומתוקנין”. רבנן בפומבדיתא למדו שכמו שבירך איש עתי את הכהן גדול כך יש להתברך בכל פרידה כאשר יצאו מבית המדרש אל השוק, מחיה החיים יתן לך חיים.
“אתהלך לפני ה’ בארצות החיים אמר רב יהודה זה מקום שווקים”. רבי יהודה מסביר, איפה הוא החיים שצעקנו עליו ביום הכיפורים. במקום שווקים. מי שעשה את שליחות מחיה החיים ונחתם לחיים יצא לשוק למחרת ויראה איך יתהלך לפני ה’. זה היה מעשה חכמי התלמוד.
צאו ולמדו את המשך הסוגיה ותדעו למה הם כולם סדר אחד.