הערות קצרות לפרשת וישלח

תוכן עניינים

מלאכים ממש?
לא מצאתי במקרא ‘מלאך’ יחיד שאינו נסמך אל מלאך ה’. ולא מצאתי צירוף ‘מלאך של מישהו’ לעולם אלא אצל ה’. אין כזה שם ‘מלאך אלישע’ אלא ‘מלאך ה’. ולא מצאתי ‘מלאכים’ לשון רבים שמדבר באופן ברור על מלאכים ממש. אלא בכל מקום שברור שמדובר על שליחים בני אדם כתוב ‘מלאכים’. אולי אצל לוט ‘שני המלאכים’. אבל שם כבר הכרנו אותם מן הפרשה הקודמת מה הם.
כן לא נמצא לעולם במקרא שישתמש אדם במלאך ממש וישלח אותו לאדם שני ויחזור לו המלאך. מלאכים ממש תמיד פועלים בשליחות ה’ לבד.
‘שליח’ שם התואר אינו לשון מקרא כלל אלא לשון חכמים. במקרא שליחה הוא פועל אבל לא שם ומלאך הוא שם ולא פועל. שולחים מלאך ולא שולחים שליח או ממלאכים מלאך. בלשון חכמים נעשה שליח שם ולכן יכולים הם להסתפק אם מלאך שליח או לא ולדייק ממה שלא כתוב שליח אבל במקרא אי אפשר לכתוב שליח אלא מלאך כי אין מילה כזאת שליח.
***
לבן רודף אחר יעקב, בא אליו אלהים
בחלום להזהיר אותו.
עשו בא לרדוף אחר יעקב , שולח לו יעקב עצמו מלאכים וצועק לה’ שיציל אותו.
למה לא בא אלהים בעצמו לעשו בחלום?
להלן אחרי שכם. פשוט היה חיתת אלהים לא חלום ולא מלאך ולא רדפו אחרי יעקב.
עשו הוא הרשע הראשון שה לא מדבר איתו? חטאו אדם קיו לבן אבימלך הזהיר אותם ה’ בעצמו. עשו?
עזרא אומר יעקב שלח לעשו המלאכים שלו אז עשו שלח ליעקב המלאכים שלו.
מתי מתה רחל? בפרשת ויחי אומר בבואי מפדן בדרך. אבל כאשר קוראים פרשת וישלח כסדרה משמע שהיה זמן אחרי שכבר חזרו לארץ וישבו בשכם ואחר כך נסעו לבית אל ואחר כך בדרך אפרתה מתה. שזה בדרך בבואי מפדן רק במובן מאד רחוק, שאחרי כך חזר לחברון אל יצחק. ובאמת למה לא נסע מיד לבית אביו?
הזוהר ויצא קנח, ב אומר שרחל כבר התעברה עם בנימין בפדן ארם לפני שנסע יעקב, ואיני יודע אם זה מסתדר לפי לוח הזמנים. ועכ”פ לפי זה כשאמרה רחל דרך נשים לי אמרה אמת אלא שלא היתה נדה אלא מעוברת. המדרש מפרש משנולד שטנו של עשו והזוהר מרחיב שגם בנימין כבר בעיבור.

נוסח תפילת יעקב
יעקב אבינו הוא הראשון שיש לנו את נוסח התפילה שלו. היה ראוי לעשות תפילתו ראש לכל התפילות.
אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם, וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק: יְהוָה הָאֹמֵר אֵלַי, שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ–וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ. יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ: כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו: כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ–פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים. יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב.
אפשר שנוסח תפלה שייך בעיקר לרבים ותפלת יעקב הוא הראשון שהוא על העם שלו. העם אשר איתו.